ini untuk diklik~

Wednesday, February 23, 2011

Katakan yes pada slim 

Biasanya semakin meningkat usia kita semakin mudah badan kita naik kerana kadar metabolisme kita yang semakin rendah. Tetapi terdapat kajian yg mengatakan ada beberapa faktor yg mampu menghalang peningkatan berat badan kita. Untuk praktikkan perkara tersebut  pada peringkat awalnya agak sukar. Tapi lama-lama petik jari saja! Saya juga sudah mencuba dan ternyata ianya berkesan :))

  • WAJIB sarapan. Kita perlu mengambil sarapan ibarat kita seorang raja, makan tengahari seperti puteri dan makan malam ibarat hamba. Seeloknya ambil sarapan yg berat yg mampu kenyang dlm jangka masa panjang. Tapi elakkan pengambilan seperti nasi lemak setiap hari. hehe :)


  • KURANGKAN makanan segera. Pengambilan seperti burger, kentang, pizza dan mi segera tidak elok jika diambil dengan kerap kerana ia mendedahkan anda kepada pelbagai penyakit seperti tekanan darah tinggi, penyakit jantung malahan kanser usus besar. Actually, many more of diseases can make us suffer. But I think this is quite enough to realise us from eat that kind of foods. Memadai hanya sebulan sekali okay?! 


  • TIMBANG berat badan. Cubalah menimbang berat badan anda setiap hari. Dengan cara ini membolehkan anda untuk mengawal pengambilan makanan harian secara total. So, each house is compulsory to have weight scale to avoid your weight increase! :)


  • ELAKKAN minuman manis. Anda disarankan untuk mengambil air masak sekurang2nya 8 gelas sehari. Ini adalah kelemahan saya. : * selalu gagal cubaan ini. Saya juga ada membaca artikal bahawa air masak sgt berperanan membantu menghilangkan lemak. Especially warm water! Try it.


  • MAKAN DEPAN TV dihindarkan. Perkara seperti ini kita sebagai manusia sering terlepas pandang. Nampak remeh tapi memberi impak yg besar pada diri kita tau. Kerana apa kita tidak digalakkan makan di depan tv adalah disebabkan kita akan menjadi terlampau asyik mengunyah makanan tanpa berhenti. Erm. Tapi kalau macam gambar budak kat bawah ni terlampau melampau sgt. Please avoid & prevent before u guys be exactly like him! arghhh. NO! 


Cara-cara diatas ini tidak memerlukan anda untuk mengikat perut anda dengan cara yang tidak sihat kerana perut tidak berdosa. Dengan cara ini ternyata lebih mudah dan praktikal untuk dicuba sebagai panduan anda untuk kekal slim!  




       
                                                                    LOTS OF LOV
                                                                                  SHRA:)







1 comment:

  1. Semua yang diatas dah ikut kecuali yang air masak tu lah kadang2 culas jugak. Tapi tubuh ku tetap begini. Huuuaaarrgghh

    ReplyDelete